Friday, April 30, 2010

Disiplin Ilmu

Berkata Ustaz Muhammad Syamsol,


"Jika ilmu itu tiada disiplinnya, nescaya manusia tidak boleh membahagikan cabang-cabangnya".


"Jika dirimu mahu merasai kemanisan ilmu, maka berdisiplinlah sewaktu mempelajarinya"


Ketahuilah olehmu!, dalam bermujahadah menuntut ilmu, dirimu perlu sentiasa melatih daya pemikiran dan pelakuanmu supaya dirimu sendiri dapat mengawal diri dan patuh pada tatatertib. Inilah disiplin namanya. tidakkah dirimu melihat banyak urusan manusia itu wujudnya tatatertib dan peraturan?. Apakah kesannya jika ia tidak mengikuti tatatertib dan melanggar peraturan?. Begitulah juga dengan ilmu. Bawalah dirimu ke mana sahaja dengan ilmu. Berdakwah, berwasiat dan bernasihatlah. Mulailah dengan dirimu terlebih dahulu sebelum dakwah, wasiat dan nasihat itu disampaikan kepada manusia yang lain. Jadilah hambaNya yang berakal, kerana hanya mereka yang berakal sahajalah yang ada dakwah, wasiat dan nasihat dalam dirinya serta kebaikan itu bermula daripada dirinya, kemudian di sampaikan kepada manusia lain. Bahkan sekiranya mereka hanya menyuruh manusia lain melakukan kebaikan, sedangkan dirinya sendiri dibiarkan dalam kelalain dan keburukan, maka ia bukanlah dikatakan manusia yang berakal. Janganlah dirimu seperti orang-orang Yahudi ini, seperti mana firmanNya,


أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلا تَعْقِلُونَ


Maksudnya : Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedang kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidakkah kamu berpikir?. Surah al-Baqoroh ayat 44.


Asbabun ayat : Dalam suatu riwayat dikemukakan bahwa turunnya ayat tersebut di atas (S.2: 44) tentang kaum Yahudi Madinah yang pada waktu itu berkata kepada mantunya (abang ipar, kaum kerabatnya dan saudara sesusunya yang telah masuk agama Islam: "Tetaplah kamu pada agama yang kamu anut (Islam) dan apa-apa yang diperintahkan oleh Muhammad, karena perintahnya benar." Ayat ini menunjukkan bahawa Ia menyuruh orang lain berbuat baik, tapi dirinya sendiri tidak mengerjakannya. Maka turunlah ayat ini (S. 2: 44) sebagai peringatan kepada orang yang melakukan perbuatan seperti itu.
(Diriwayatkan oleh al-Wahidi dan ats-Tsa'labi dari al-Kalbi, dari Abi Shaleh yang bersumber dari Ibnu Abbas.)


Ketahuilah wahai penuntut-penuntut ilmu. Ilmu adalah hujah antaramu dengan al-Haqq kelak di akhirat. Maka lihatlah ilmu yang hendak dirimu pelajari. Pisahkan antara ilmu yang hak dan yang batil. Takkan mungkin kedua ilmu ini boleh bersama dalam dirimu dalam satu-satu masa. Inilah waktu dan masanya untuk dirimu memperbaiki hubunganmu dengan al-Haqq. Inilah juga waktu dan masanya untuk dirimu tidak terputus hungan dengan Nabimu yang mulia. Pelajarilah ilmu yang bermanfaat, kerana ia adalah kunci kepada disiplin ilmu itu sendiri. Jika ditanya apakah kesan terhadap ilmu yang memberi manfaat itu?, maka jawapnya ialah, ilmu yang bermanfaat itu akan meresap di dalam jiwamu dan tanda-tandanya ialah ilmu itu membimbingmu kepada al-Haqq dan kepada semua kebaikan dalam beramal yang mendatang redha dan cintaNya. Diriku meriwayatkan hadis ini daripada guruku dan dengan sanad yang bersambung sehingga kepada baginda mulia, sabda baginda Nabi saw,


"الْعِلْمُ عِلْمَانِ : عِلْمٌ فِي الْقَلْبِ فَذَاكَ الْعِلْمُ النَّافِعُ، وَعِلْمٌ عَلَى اللِّسَانِ فَتِلْكَ حُجَّةُ اللهِ عَلَى عِبَادِهِ "


Maksudnya : Ilmu itu terbahagi kepada dua :

Pertama : Ilmu yang meresap ke dalam hati dan inilah yang disebut sebagai ilmu yang memberi manfaat.

Kedua : Ilmu yang hanya ada pada lisan (lidah dan kata-kata tetapi kosong daripada amal dan ikhlas).

Kedua-dua ilmu ini akan menjadi hujah kepada Allah terhadap hamba-hambaNya.

Riwayat Ibnu Abi Syaibah. Diriwatkan juga oleh ad-Darimi. Hadis ini juga dikatakan datangnya daripada Imam Hasan al-Basri dan Fudhail bin `Iyadh.


Telah berkata Imam as-Syafie r.hu,


"إِنَّمَا الْعِلْمُ عِلْمَانِ ، عِلْمُ الدِّينِ وَعِلْمُ الدُّنْيَا، وَالْعِلْمُ الَّذِي لِلدِّينِ فَهُوَ الْفِقْهُ، وَالْعِلْمُ الَّذِي لِلدُّنْيَا فَهُوَ الطِّبُّ، وَمَا سِوَى ذَلِكَ مِنَ الشِّعْرِ وَالنَّحْوِ فَهُوَ غِنَاءٌ أَوْ عَبَثٌ "


Maksudnya : Sesungguhnya apa yang dikatakan ilmu itu ada dua,

Pertama : Ilmu agama,

Kedua : Ilmu dunia.

Ilmu yang dipelajari untuk tujuan agama adalah ilmu feqh dan ilmu yang dipelajari untuk dunia adalah seperti ilmu perubatan. Dan selain ilmu syair dan nahu (tatabahasa arab) adalah sia-sia (selain ilmu feqh, syair, tatabahasa arab adalah sia-sia seperti mana nyanyian).


Wa Allahu `Alam.

No comments:

Post a Comment