Sunday, April 25, 2010

Cahaya Makrifah

Berkata Ustaz Muhammad Syamsol…

"Cahaya Ma`rifah itu ibarat sinaran cahaya yang bermula di waktu pagi dan bukannya cahaya di waktu petang". (Yakni sinaran cahaya matahari yang semakin menyinarkan cahayanya di waktu siang dan bukannya cahayanya makin malap sepertimana hilangnya cahaya apabila terbenamnya matahari).

Apabila hati hambaNya telah disinari dengan cahaya makrifah, maka cahaya tersebut semakin bersinar dan bergemelapan disebabkan amalan-amalan pada perbuatan. Mereka benar-benar mengamalkan segala ilmu pengetahuan yang ada dalam hati mereka. Fikiran mereka hanya dicurahkan kepadaNya, sentiasa berkhidmat kepada Zat yang Maha Kuasa dan hati mereka sentiasa melihat Zat, Nama, Perbuatan dan Sifat-sifatNya.

Fungsi hati yang bermakrifah ialah si hamba sentiasa menyebut dan mengingatiNya dan tidak menyibukkan dirinya dengan selain daripadaNya. Hati si hamba sentiasa diberi ilham dan petunjuk daripadaNya serta hikmah yang berterusan disebabkan hambaNya itu sentiasa mengamalkan apa yang diperintah kepadanya. Hati yang bermakrifah juga akan mendatangkan rahsia-rahsia wahyu sehingga tersingkaplah segala sesuatu yang terhijab.


 

"Ya Allah kurniakanlah cahaya itu kepada kami".

No comments:

Post a Comment