Sunday, May 9, 2010

Niat penuntut Ilmu

Berkata Ustaz Syamsol,


"Diangkat atau tidak akan ilmu dan amalmu adalah berdasarkan niatmu terhadap keduanya".


"Hampir-hampir sahaja semua amalan wajib adanya niat". (Menunjukkan kepada sangat pentingnya niat)



Wahai para pejuang dan penuntut ilmu!. Teruskanlah langkahmu, betulkan niatmu agar setiap ilmu yang dipelajari olehmu ada manfaatnya. Manfaat adalah hasil daripada manfaat yang diambil daripada gurumu. Itu semua adalah anugerah al-Haqq kepadamu. Maka jadilah kamu sebagai golongan yang berakal. Oleh itu juga hendaklah dirimu berniat bahawa tidaklah ilmu itu dipelajari melainkan agar dirimu tidak termasuk golongan yang disifati dengan kejahilan, kerana ketahuilah bahawa, tidak sama antara orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu, sepertimana al-Haqq telah berfirman,


ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ ﯮ ﯯ ﯰ ﯱﯲ ﯳ ﯴ ﯵ ﯶ

ﯷ ﯸ ﯹ ﯺﯻ ﯼ ﯽ ﯾ ﯿ ﰀ

Maksudnya : (Apakah kamu hai orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadat di waktu-waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran. Surah az-Zumar ayat 9.


Begitu juga, hendaklah dirimu sentiasa berniat bahawa setiap ilmu yang dipelajari olehmu itu, kesan, hasil dan manfaatnya adalah untuk dimanfaatkan juga kepada makhluk-makhlukNya yang lain. Jangan sesekali ilmu itu hanya disimpan untuk dirimu, akan tetapi sebar-sebarkanlah. Hamba-hambaNya yang telah mengambil manfaat daripada ilmumu itu pula akan menyebar-yebarkannya kepada hambaNya yang lain. Inilah ilmu yang diwarisi yang bersumberkan daripada sinaran cahaya al-Haqq. Merekala hamba-hambaNya yang dikasihi al-Haqq. Baginda Nabi saw telah ditanya oleh para sahabatnya,


يَا رَسُولَ اللهِ أَيُّ النَّاسِ أَحَبُّ إِلَى اللهِ ؟ وَأَيُّ الأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اللهِ عَزَّ وَجَلَّ ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " أَحَبُّ النَّاسِ إِلَى اللهِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ"


Maksudnya : Wahai Rasulullah, siapakah manusia yang sangat dicintai Allah?, dan apakah amalan yang sangat dicintai Allah `Azza waJalla?, maka jawap Rasulullah saw, : "Manusia yang sangat dicintai Allah ialah mereka yang dapat memberi manfaat kepada manusia lain". Riwayat Imam at-Thoroni.


Dalam hadis lain, Nabi saw bersabda,


" وَخَيْرُ النَّاسِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ "


Maksudnya : Dan sebaik-baik manusia itu ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada manusia lain. Riwayat Ibnu Hajar.


Wahai para penempuh cahayaNya, hendaklah juga dirimu berniat bahawa tidaklah dirimu mempelajari ilmu itu melainkan adalah untuk menghidupkannya agar ilmu itu sentiasa diwarisi manfaatnya. Ketahuilah bahawa, hidupnya itu itu adalah dengan mempelajarinya dan sekiranya tidak ada lagi manusia yang mempelajarinya maka nescaya akan hilang dan malaplah cahayanya. Cahaya itu pula berada di dalam dada para alim ulama al-Muhaqqiqin. Tidaklah cahaya ilmu ini diangkat dengan dicabutnya atau dihilangkan daripada hati, akan tetapi dicabutnya cahaya ilmu adalah diwafatnya para ahli ilmu, yakni para ulama-ulama. Sepertimana yang telah disabdakan oleh Baginda Nabi saw,


" خُذُوا الْعِلْمَ قَبْلَ أَنْ يَذْهَبَ " ، قَالُوا : وَكَيْفَ يَذْهَبُ الْعِلْمُ يَا نَبِيَّ اللهِ ، وَفِينَا كِتَابُ اللهِ ؟ ، قَالَ :

فَغَضِبَ ، ثُمَّ قَالَ : " ثَكِلَتْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ ، أَوَلَمْ تَكُنِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ ، فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمْ شَيْئًا ؟ إِنَّ ذَهَابَ الْعِلْمِ أَنْ يَذْهَبَ حَمَلَتُهُ ، إِنَّ ذَهَابَ الْعِلْمِ أَنْ يَذْهَبَ حَمَلَتُهُ "


Maksudnya : Ambillah ilmu sebelum ilmu itu hilang. Para sahabat bertanya, "Ya Rasulullah, bagaimana hilangnya ilmu itu, sementara al-Quran masih lagi ada bersama kami?", jawap Rasulullah saw, "Bukankah telah adanya kitab Taurat dan Injil di tangan Bani Israil, akan tetapi kedua kitab itu tidak dapat memberi manfaat kepada mereka sedikitpun?. Sesungguhnya hilangnya ilmu itu adalah disebabkan hilangnya para ahli ilmu (ulama). Sesungguhnya hilangnya ilmu itu adalah dengan cara hilangnya para ulama (diwafatkan para ulama). Riwayat ad-Darimi.


Sabda Nabi saw lagi,


" إِنَّ اللهَ لَا يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنَ الْعِبَادِ ، وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ ، حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُءُوسًا جُهَّالًا ، فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا "


Maksudnya : Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu daripada hamba-hamba itu secara langsung, akan tetapi dicabutnya akan ilmu itu dengan dicabutnya (diwafatkan) para ulama sehingga apabila tidak ada lagi dikalangan ulama, maka manusia akan menjadikan orang-orang bodoh sebagai pemimpin. Kemudian mereka ditanya, lalu mereka memberikan fatwa tanpa didasari ilmu, lalu dia sebenarnya telah sesat dan menyesatkan orang lain. Riwayat al-Bukhari dan selainnya.


Wahai para pelajar yang telah bermakrifah!, hendaklah juga ilmu yang dipelajari olehmu itu diniatkan untuk diamalkan. Ketahuilah bahawa, ilmu adalah cahaya bagi amalan dan meninggalkannya adalah suatu kerugian yang besar dan sia-sia. Sepertimana beramal tanpa itu adalah sia-sia, maka begitu juga tatkala ilmu yang dipelajari apabila tidak diamalkan maka sia-sia juga, sepertimana yang dikatakan oleh ulama-ulama kita. Ada ulama yang bermadah, "Ilmu tanpa amal adalah sia-sia dan amal tanpa ilmu adalah kesesatan".


Wahai para pejuang ilmu yang bermakrifah!, carilah redha al-Haqq. Niatkanlah didalam hatimu. Tidaklah ilmu yang dipelajari olehmu itu melainkan untuk meraih redhaNya, maghfirohNya dan rahmatNya. Jangan sesekali ilmu yang dipelajari olehmu adalah untuk mencari selain daripada redha al-Haqq. Jangan juga untuk meraih kemasyuran, nama, pangkat atau tingkat-tingkatan di dunia. Carilah dan tuntutlah ilmu semata-mata untuk akhiratNya, maka dengan itu dirimu akan selamat. Sepertimana yang telah disabda Baginda Nabi saw,


" مَنْ كَانَتِ الدُّنْيَا نِيَّتَهُ ، فَرَّقَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ عَلَيْهِ أَمْرَهُ ، وَجَعَلَ فَقْرَهُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ ، وَلَمْ يَأْتِهِ مِنَ الدُّنْيَا إِلا مَا كُتِبَ لَهُ ، وَمَنْ كَانَتِ الآخِرَةُ نِيَّتَهُ ، جَعَلَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ ، غِنَاهُ فِي قَلْبِهِ ، وَجَمَعَ لَهُ أَمْرَهُ ، وَأَتَتْهُ الدُّنْيَا وَهِيَ رَاغِمَةٌ "


Maksudnya : Barangsiapa yang niatnya adalah semata-mata hanya untuk dunia, maka Allah akan mencerai-beraikan atas orang itu segala urusanNya, dan Allah akan faqirkan diantara dua matanya, serta tidak akan mendatangi orang itu dari dunia melainkan sebatas apa yang telah ditentukan Allah untuk orang itu. Barangsiapa yang niatnya adalah untuk semata-mata akhirat, maka Allah menghimpunkan kekuatan (urusannya) dan menjadikan kecukupanNya di dalam hatinya, dihimpunkan juga di dalam urusannya, dan dunia akan datang kepadanya dalam keadaan tunduk dan hina. Riwayat Musnad Abu Daud, Ibnu Majah dan selainnya.


Al-Haqq juga telah berfirman,


Maksudnya : Barang siapa yang menghendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambah keuntungan itu baginya dan barang siapa yang menghendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebagian dari keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagianpun di akhirat. Surah as-Syuro ayat 20.


Wahai para pelajar!, teruskanlah menuntut ilmu walaupun dirimu masih belum mampu untuk membetulkan atau membenarkan niatmu itu. Ketahuil bahawa, menuntut ilmu dan mempelajarinya adalah lebih utama lagi daripada meninggalkannya kerana dengan adalah ilmu yang dipelajari sedikit sebanyak dapat mendidik hatinya agar niatnya dapat dibetulkan dan dibenarkan.


Telah berkata Ustaz Muhammad Syamsol lagi,


"Niat sebahagian daripada ilmu dan amal, sepertimana berakhlak baik itu sebahagian daripada iman".


"Kadang-kadang dengan niat menguatkan daya upaya pada diri seseorang, kerana ia mengajar tentang keyakinan".



"Ya Allah, terimalah amalan-amalan kami".

No comments:

Post a Comment